Italia
bladwijzer

  1. 10 september
  2. 8 oktober
  3. 18 november
  4. 10 december

Cari Soci,

Met genoegen nodigen wij u uit voor ons afwisselende najaarsprogramma met inspirerende sprekers en een muzikaal slotakkoord.

Let op! verandering van plaats en tijd
Drie lezingen vinden plaats in Verhalenhuis, Van Egmondstraat 7 in Haarlem op de tweede donderdag van de maand.
Echter, de lezing van 18 november vindt plaats op een woensdag, in de grote aula van het Kennemer Lyceum, Adriaan Stoopplein 7 te Overveen. Zie hieronder bij beschrijving

Verhalenhuis Haarlem ligt in een woonwijk en heeft een beperkt aantal parkeerplaatsen. Mede in het belang van de omwonenden vragen wij u daarom vriendelijk om zoveel mogelijk met de fiets of bus te komen.

Plattegrond met de locatie Verhalenhuis Haarlem (daar naar beneden scrollen) of klik hier.

Het nieuwe normaal: de spelregels

  • Vooraf aanmelden voor de bijeenkomst
    via de website van Verhalenhuis Haarlem
  • Toegang: € 3 per avond*
  • 1,5 meter afstand houden
  • Dringend verzoek om thuis te blijven indien u klachten heeft die mogelijk met corona samenhangen

*De toegangsprijs voor leden van € 3 dient om de kosten van de consumpties (koffie/thee) te dekken. De verhuurder van de ruimte brengt dit bedrag per bezoeker bij ons in rekening, ongeacht of er iets wordt geconsumeerd.

Na de bijeenkomst van december stuurt de penningmeester de leden die één of meer lezingen hebben bijgewoond een betaalverzoek voor de periode september t/m december.


Ook niet-Danteleden zijn van harte welkom. Zij betalen een bijdrage van € 7,50 per persoon.
De lezingen worden in het Nederlands gehouden. Het optreden in december 2020 is in het Italiaans.

Donderdag 10 september 2020, aanvang 19.30 uur Algemene ledenvergadering

Voorafgaand aan de eerste lezing vindt de jaarlijkse algemene ledenvergadering plaats. De agenda en bijbehorende stukken voor deze vergadering volgen eind augustus. Alleen Danteleden hebben toegang tot deze vergadering. Wij hopen op een goede opkomst.

Tentoonstellingen
Wij willen u graag attenderen op twee tentoonstellingen, beide met een Italiaans tintje. U vindt ze op deze site onder de link 'evenementen'.

Tot slot
De jaarlijkse contributie bedraagt € 25 per persoon en voor echtparen/samenwonenden € 37,50.Wij verzoeken u deze contributie vóór 1 september 2020 over te maken op bankrekening NL08 INGB0000 400 874 t.n.v. Penningmeester Dante Alighieri. Voor de periode januari t/m april 2021 zijn de sprekers nog niet vastgelegd. De invito met het programma voor het voorjaar van 2021 wordt u naar verwachting eind 2020 toegezonden. Wij wensen u allen een mooi nieuw Dantejaar toe!

Cordiali saluti, il direttivo



Donderdag 10 september 2020, aanvang 20.15 uur

Herman Baartman - De Italiaanse reizen van Goethe senior en Goethe junior

vader en zoon

Beroemd is de Italiaanse reis van Johann Wolfgang Goethe in 1786. Minder bekend is die van zijn vader, Johann Caspar, in 1740. Ook hij heeft hem te boek gesteld. Voor een deel maakten ze dezelfde reis, maar met een verschillend doel. De ‘oude Goethe’ – hij was toen overigens pas 29 – reisde om kennis te verwerven, zijn zoon om wijzer te worden van zichzelf. Maar beiden waren gefascineerd door het land ‘wo die Zitronen blühen’. Johann Wolfgang had het niet van een vreemde. We zullen in deze lezing met elk van beiden meereizen in het 18de-eeuwse Italië dat met zijn Zitronen en zijn cultuur in het kader van de Grand Tour ook zoveel anderen op pad deed gaan destijds.

Herman Baartman (psycholoog) heeft beroepsmatig niets met vader en zoon Goethe. Wel heeft ook hij menige Italiëreis ondernomen, deels om kennis te verwerven, deels om wijzer te worden van zichzelf.
Donderdag 8 oktober 2020, aanvang 20.15 uur.

David Rijser - De klacht van Polymephus

polymephus

De zogenoemde Villa Farnesina in Rome werd door de bankier van de pausen Julius II en Leo X, Agostino Chigi, begin 16de eeuw gebouwd op antieke resten. Al tijdens de bouw gold het project als een wereldwonder. In zijn lezing kijkt David Rijser naar het fameuze decoratieprogramma en de tuinen van het complex, waaraan o.a. Peruzzi en Rafaël meewerkten, de functie die deze villa in de urbanisatie van Rome heeft gehad, en de relatie van het hele project met de poëzie en beeldende kunst uit de klassieke oudheid.

David Rijser doceert klassieke talen en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en is bijzonder hoogleraar antieken-recepties aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceert regelmatig in de landelijke pers. Zijn Een telkens nieuwe oudheid. Of: Hoe Tiberius in New Jersey belandde uit 2016 komt in 2020 uit in een Engelse editie bij Cambridge University Press. In 2018 schreef hij een boekje over het motief van het denken in de literatuur en beeldende kunst van de Oudheid. Over de Villa Farnesina schreef hij in Raphael’s Poetics: Art and Poetry in High Renaissance Rome, Amsterdam 2012.

Woensdag 18 november 2020, aanvang 20.00 uur.Helaas afgelast vanwege Corona

Dr. Patrick Gouw - ‘Groot, groter, grootst!’ De Antonijnse en Severische keizers en hun bouwpolitiek

Keizer Augustus ging er prat op Rome ‘als een stad van baksteen te hebben aangetroffen en als stad van marmer te hebben achtergelaten’. Samen met zijn trouwe secondant en boezemvriend Marcus Agrippa wist hij de hoofdstad van het imperium Romanum inderdaad te transformeren tot een monumentale metropool, die moeiteloos kon wedijveren met oostelijke pronksteden als Alexandrië, Antiochië en Ephesus.

Zijn opvolgers in de tweede en vroege derde eeuw n. Chr. volgden met succes het augusteïsche voorbeeld. Technologische ontwikkelingen (zoals de uitvinding en verbetering van beton), de pax Romana en de onmetelijke rijkdom van de keizerlijke schatkist zorgden ervoor dat keizers als Trajanus, Hadrianus, Septimius Severus en Caracalla een groot persoonlijk stempel konden drukken op het stedelijk landschap van Rome en elders. Hun bouwpolitiek diende politieke en dynastieke doeleinden, maar was vooral gericht ter meerdere eer en glorie van henzelf en hun familie. Gezien de uitvoering en overlevering van vele gebouwen zijn zij in hun missie meer dan geslaagd.

Deze lezing neemt u mee op een reis langs veel van de hoogtepunten uit de Romeinse bouwkunst: met aandacht voor o.a. het Pantheon, de Romeinse keizerfora en de imposante thermencomplexen in de ‘Eeuwige Stad’. Daarnaast zien we ook talrijke verbluffende staaltjes architectuur in de diverse provincies van het Romeinse Rijk.

Dr. Patrick Gouw is oudhistoricus en verbonden aan de Universiteit Leiden.

Let op! De lezing vindt plaats in de grote aula van het Kennemer Lyceum, Adriaan Stoopplein 7 te Overveen. Aanvang 20.00 uur.

De ruimte in de aula maakt het mogelijk dat 50 personen met inachtneming van de anderhalve meter-regel plaats kunnen nemen. U dient zich van tevoren per mail aan te melden voor de lezingen. Bij voltekening wordt men op de wachtlijst geplaatst. Hierover ontvangt betrokkene dan nader bericht. Mocht de corona-situatie zich zo ontwikkelen dat de lezing toch geen doorgang kan vinden, dan wordt u hierover per mail op de hoogte gesteld.

    Regels en voorzorgen voor de lezingen op het Kennemer Lyceum

  • Iedereen die naar de lezing wil komen, dient zich uiterlijk drie dagen tevoren aan te melden met naam en telefoonnummer via het volgende mailadres: jtjkoppenol@kennemerlyceum.nl
  • Bij binnenkomst dient men de eigen naam af te vinken op de presentielijst.
  • Jassen en tassen worden meegenomen naar de aula en de eigen stoel.
  • Stoelen in de aula zullen op anderhalve meter afstand worden geplaatst.
  • Er zal geen pauze zijn, maar de lezing zal iets korter dan gebruikelijk duren.
  • Bij verkoudheid, hoesten of ziekte dient men thuis te blijven.
  • Uiteraard geschiedt het bijwonen van de lezingen op eigen risico.
Donderdag 10 december 2020, aanvang 20.15 uur.

Fabiana Dammers - Italiaanse liedjes. Een muzikale afsluiting van het kalenderjaar.

fabiana dammers

De Italiaans-Nederlandse singer-songwriter Fabiana Dammers groeide op in IJmuiden met haar Italiaanse moeder en Nederlandse vader. Mede door haar tweetalige opvoeding kreeg ze de melodische schoonheid van de Italiaanse taal mee. Vanaf haar vierde speelde ze op het orgel van haar ouders en ze zingt al zolang ze zich kan herinneren. Als tiener kreeg ze een gitaar van haar vader. Dit betekende voor Fabiana het startpunt van haar carrière als singer-songwriter. Zij won in 2008 als prille muzikante de jury- en publieksprijs van de Grote Prijs van Nederland in de categorie Singer-Songwriter en studeerde vervolgens als zangeres af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze onder andere les kreeg van Mathilde Santing. In 2010 startte Fabiana met haar studie Italiaanse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze in 2013 cum laude voor afstudeerde. In 2015 voltooide ze haar Italiaanse literatuurmaster waarin ze de rol van Dantes Divina Commedia onderzocht in de populaire cultuur, met nadruk op de muziek. Tijdens haar studie vond in 2012 de release van haar debuutalbum “The Girl You Love” plaats, waar al een Italiaanse bonustrack op verscheen. Folky popsongs met inhoud, ofwel "Fabfolk”, en een dijk van een stem kenmerken Fabiana. Naast haar Engelstalige repertoire is de zangeres haar Italiaanstalige repertoire aan het uitbreiden. Momenteel tourt Fabiana door het land met haar liedjes en verzorgt ze ook Italiaanse optredens. Intussen werkt ze aan de release van haar nieuwe album.


Archief lezingen
  1. jan 2020 - april 2020 // sep 2020 - dec 2020
  2. jan 2019 - april 2019 // sep 2019 - dec 2019
  3. jan 2018 - april 2018 // sep 2018 - dec 2018
  4. jan 2017 - april 2017 // sep 2017 - dec 2017
  5. jan 2016 - april 2016 // sep 2016 - dec 2016
  6. jan 2015 - april 2015 // sep 2015 - dec 2015
  7. jan 2014 - april 2014 // okt 2014 - dec 2014
  8. jan 2013 - april 2013 // okt 2013 - dec 2013
Notizie Dantesche - Nieuwsbrieven (pdf-bestanden)
afl. 3, januari 2021
afl. 2, september 2020
afl. 1 mei 2020
Qualcosa da leggere
Het recht volgens Boccaccio; pdf-bestand